Overslaan naar content

Voorzitter (Algemene Kamer) en Leden Commissie Bezwaarschriften

  • Op locatie, Hybride
  • BCO/Juridische Zaken en Inkoop

Functieomschrijving

Commissie bezwaarschriften

De gemeente Capelle aan den IJssel heeft een onafhankelijke commissie bezwaarschriften die de burgemeester, het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad adviseert over de te nemen beslissingen op bezwaarschriften. De commissie adviseert over alle bezwaarschriften met uitzondering van bezwaarschriften op het gebied van belastingen, Wet waardering onroerende zaken en de bezwaarschriften die door het college zijn aangewezen ter behandeling door een ambtelijk adviseur.

De commissie bezwaarschriften bestaat uit een Sociale Kamer en een Algemene Kamer. De Sociale Kamer adviseert over bezwaarschriften gericht tegen besluiten op grond van de Participatiewet, de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening, de Jeugdwet en de Wet maatschappelijke ondersteuning. De Algemene Kamer adviseert over de overige bezwaarschriften: tegen besluiten op het gebied van het omgevingsrecht, handhaving, openbare orde, de Wet open overheid (Woo), subsidies en onderwijsvoorzieningen.

 

Werkwijze commissie

De Sociale Kamer houdt in beginsel eenmaal in de vier weken op dinsdag tussen 9:00 uur en 14:00 uur een hoorzitting. De Algemene Kamer houdt in beginsel eenmaal in de zes weken op dinsdag tussen 13:00 uur en 17:00 uur een hoorzitting.

 

Per hoorzitting bestaat de commissie uit een voorzitter en twee leden. De commissie wordt ondersteund door een ambtelijk secretariaat.

 

Vanwege het verstrijken van de maximale benoemingstermijn van een aantal leden zoeken wij per 1 april 2026 zes nieuwe leden voor de commissie bezwaarschriften: een voorzitter en twee leden voor de Algemene Kamer en drie leden voor de Sociale Kamer.

 

Inzet voor klachtencommissie
Naast de werkzaamheden voor de commissie bezwaarschriften kunnen commissieleden ook worden gevraagd om zitting te nemen in de klachtencommissie. Deze commissie adviseert over klachten die zijn gericht tegen een bestuursorgaan of tegen leden van het college. De behandeling van deze klachten vindt plaats op grond van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. Commissieleden die hiervoor worden ingezet, worden ondersteund door de klachtencoördinator.

 

Wat breng je mee?

  • academisch werk- en denkniveau, bij voorkeur een juridische opleiding.

  • ruime, actuele kennis van en ervaring met het algemeen bestuursrecht, het sociaal zekerheidsrecht en/of het omgevingsrecht.

  • geen directe binding met of betrokkenheid bij het gemeentebestuur.

  • brede maatschappelijke en sociale betrokkenheid.

  • in het bezit van een eigen device om digitaal te kunnen werken.

  • analytisch en onderzoekend.

  • uitstekende communicatieve vaardigheden.

  • snel tot de kern van de zaak kunnen komen en daardoor de juiste vragen kunnen stellen.

  • oog hebben voor pragmatische oplossingen.

  • voor de voorzitter: relevante ervaring met het voorzitten van gesprekken en aantoonbare werkervaring met mediation.

 

Jouw mogelijkheden

  • de leden van de commissie worden benoemd voor een periode van maximaal vier jaar, waarna nog één keer herbenoeming mogelijk is.

  • per bijgewoonde zitting bieden wij een vergoeding van € 278,52 voor de voorzitter en € 214,44 voor de leden (bedragen per 1 januari 2026 inclusief indexering). Deze vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd. De vergoeding is inclusief voorbereiding van de zitting en beoordelen van conceptadviezen.

  • er wordt een vaste reiskostenvergoeding verstrekt van € 25,- per zitting.

 

Sollicitatie

We ontvangen graag jouw sollicitatie op deze vacature van leden commissie bezwaarschriften bij de gemeente Capelle aan den IJssel. Solliciteren kan tot en met 16 januari 2026. Geef in jouw sollicitatiebrief duidelijk aan naar welke kamer van de commissie je belangstelling uitgaat.

 

  • De sollicitatiegesprekken vinden plaats op dinsdag 27 januari 2026 of dinsdag 3 februari 2026.

  • De benoemingen worden voor 1 april 2026 afgerond.

 

Vragen stellen mag altijd! Wil je meer weten over de functie? Neem dan contact op met Annemieke Blok, secretaris Sociale Kamer, via E a.blok@capelleaandenijssel.nl of T 06 39 51 09 77 of met Marjon Vroonland, secretaris Algemene Kamer, via E m.vroonland@capelleaandenijssel.nl of T 06 50 19 41 32.

 

Wil je meer weten over de sollicitatieprocedure? Neem daarvoor contact op met Chantal Gouwen, recruiter, via E werkenbij@capelleaandenijssel.nl of T 06 25 38 51 45.

 

‘Samen maken we het verschil in Capelle’

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature stellen wij niet op prijs.

Op locatie, Hybride
  • Gemeente Capelle aan den IJssel
BCO/Juridische Zaken en Inkoop

of