Overslaan naar content

Teamcoördinator Handhaving

  • Op locatie, Hybride
  • € 3.742 - € 5.519 per maand
  • GR IJsselgemeenten Sociale Zaken/Intake en Handhaving
  • Uren: 32-36

Functieomschrijving

Bij IJsselgemeenten werk je in het hart van de gemeentelijke samenwerking tussen Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Zuidplas op het gebied van Sociale Zaken. Voor Capelle en Krimpen doen we dat ook voor de ICT.

 

Voor de unit Intake & Handhaving zijn wij op zoek naar een teamcoördinator Handhaving.

 

Het werkveld

Inwoners uit Capelle, Krimpen en Zuidplas kunnen terecht bij de afdeling Sociale Zaken als ze een uitkering willen aanvragen, werk zoeken of schulden hebben. De afdeling bestaat uit 5 units: Advies, Ondersteuning & Controle, Werk(plein), Activering & Zorg, Inkomen, én Intake & Handhaving.

 

Sociale Zaken is een dynamische afdeling in het hart van een veranderende samenleving. Werk zien wij als de beste kans om mee te doen in de samenleving, sociale contacten te onderhouden en afglijden naar armoede te voorkomen.

 

Over Intake & Handhaving

Binnen de unit Intake & Handhaving werken we volgens de volgende uitvoeringskaders:

 

Voorkomen en beperken van instroom in de uitkering (poortwachtersfunctie)

Ons intakeproces is zo ingericht dat onterechte en onnodige instroom zoveel mogelijk wordt voorkomen. Dit doen we door grondige controle op de rechtmatigheid van de aanvraag en gebruik van voorliggende voorzieningen en directe bemiddeling naar werk. Tegelijkertijd zorgen we ervoor dat iedereen die recht heeft op een uitkering deze ook daadwerkelijk ontvangt.

 

Helpen bij en bevorderen van naleving van de Participatiewet

Onze aanpak binnen Hoogwaardig Handhaven richt zich op het voorkomen en bestrijden van misbruik en het stimuleren van naleving van de regels.

 

Dit doen wij aan de hand van vier uitgangspunten:

  1. het vroegtijdig informeren van de inwoners om onbewuste overtredingen te voorkomen.

  2. het constant/continue optimaliseren van de dienstverlening zodat klanten beter worden ondersteund waar nodig.

  3. maatwerk leveren binnen de rechtmatige controle.

  4. sanctioneren met, indien nodig, een lik-op-stukbeleid.

 

Het team Handhaving bestaat uit 11 collega’s, ieder met een eigen specialisme, en maakt deel uit van de unit Intake en Handhaving. Bij ons vind je een professioneel team dat presteert en tegelijkertijd plezier in het werk belangrijk vindt.

 

De functie

Je functie bevat zowel inhoudelijke als leidinggevende aspecten. Als teamcoördinator van het team Handhaving behandel je zelfstandig complexe dossiers en fungeer je als vraagbaak voor je collega’s en sparringpartner voor het unithoofd. Daarnaast ben je verantwoordelijk voor het operationeel aansturen van het team. Je regelt de dagelijkse planning en je ziet toe op de uitvoering, waarbij je let op de kwaliteit van het werk en het behalen van de doelstellingen van het team, de unit en de afdeling. Je bent het eerste aanspreekpunt voor de medewerkers uit het team. Je neemt actief deel aan werkgroepen, draagt bij aan de ontwikkeling van werkprocessen en bevordert de samenwerking binnen het team en de organisatie. Je kunt een goed oordeel vormen over recente ontwikkelingen in het eigen werkveld, deze analytisch doorgronden en weet hierop te anticiperen. Je initieert daartoe de samenwerking binnen het team en neemt partners en medewerkers mee. Je denkt mee over de doorontwikkeling van de unit en vertegenwoordigt de standpunten van het Managementteam. Tot slot houd je rekening met de behoeften van inwoners en zet je in op een klantgerichte dienstverlening.

 

Verder neem je mee:

  • hbo werk- en denkniveau met enkele jaren aantoonbare relevante werkervaring.

  • kennis en ervaring op de betreffende vakgebieden en relevante wet- en regelgeving.

  • een verbinder die een team kan smeden en doorontwikkelen. Je bent integer en beschikt over inhoudelijke visie. Zelfreflectie en een lerende houding, gecombineerd met een positieve oplossingsgerichte benadering en methodisch werken.

  • een coachende, resultaatgerichte en doelgerichte stijl van leidinggeven. Iemand die een stevige positie kan innemen en die om kan gaan met weerstand en veranderingen.

  • goede communicatieve en schriftelijke vaardigheden, stressbestendig, inspirerend en zelfstandig.

 

Jouw mogelijkheden

  • een salaris tot maximaal € 5.519,- bruto per maand (schaal 10 volgens de cao gemeenten) op basis van een 36-urige werkweek en een coördinatie-module boven op je salaris. Inschaling is afhankelijk van opleiding, kennis en ervaring.

 

Sollicitatie

We ontvangen graag jouw sollicitatie op deze vacature van teamcoördinator handhaving bij de GR IJsselgemeenten. Solliciteren kan tot 13 oktober 2025. Vinden wij voor die datum al het juiste talent? Dan sluiten wij de vacature eerder.

 

Vragen stellen mag altijd! Wil je meer weten over de functie? Neem dan contact op met Fred Struik, unithoofd Inkomen, via E f.struik@ijsselgemeenten.nl of T 06 52 67 63 45.

 

Wil je meer weten over de sollicitatieprocedure? Neem daarvoor contact op met Chantal Gouwen, recruiter, via E werkenbij@capelleaandenijssel.nl of T 06 25 38 51 45.

 

Wil je meer informatie over het werken bij GR IJsselgemeenten? Kijk dan op www.ijsselgemeenten.nl.

 

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature stellen wij niet op prijs.

Op locatie, Hybride
  • GR IJsselgemeenten
€ 3.742 - € 5.519 per maand
GR IJsselgemeenten Sociale Zaken/Intake en Handhaving
Uren: 32-36

of