Overslaan naar content

Intakespecialist Sociale Zaken

  • Op locatie, Hybride
  • € 3.524 - € 5.033 per maand
  • GR IJsselgemeenten Sociale Zaken/Intake en Handhaving
  • Uren: 24-32

Functieomschrijving

Bij IJsselgemeenten werk je in het hart van de gemeentelijke samenwerking tussen Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Zuidplas op het gebied van Sociale Zaken. Voor Capelle en Krimpen doen we dat ook voor de ICT.

 

Voor de afdeling Sociale Zaken, binnen de unit Intake & Handhaving, zijn wij op zoek naar een enthousiaste en doortastende intakespecialist. Het betreft een tijdelijke vacature van 1 jaar.

 

Het werkveld

Inwoners uit Capelle, Krimpen en Zuidplas kunnen terecht bij de afdeling Sociale Zaken als ze een uitkering willen aanvragen, werk zoeken of schulden hebben. De afdeling bestaat uit 5 units: Advies, Ondersteuning & Controle, Werk(plein), Activering & Zorg, Inkomen, én Intake & Handhaving.

 

Sociale Zaken is een dynamische afdeling in het hart van een veranderende samenleving. Werk zien wij als de beste kans om mee te doen in de samenleving, sociale contacten te onderhouden en afglijden naar armoede te voorkomen.

 

Over Intake & Handhaving

De unit Intake & Handhaving zorgt voor een zorgvuldige en rechtmatige instroom van nieuwe klanten. We vervullen de poortwachtersfunctie met oog voor zowel rechtmatigheid als doelmatigheid. Daarnaast onderzoeken we signalen van onrechtmatigheid, misbruik of oneigenlijk gebruik van bijstandsuitkeringen en herstellen we waar nodig de rechtmatigheid.

 

Het team bestaat uit een teamcoördinator, handhavers, intakespecialisten en medewerkers bijzonder onderzoek. Als Intakespecialist speel jij een belangrijke rol in het toetsen van aanvragen en het uitvoeren van rechtmatigheidsonderzoeken.

 

De functie

  • beoordelen van nieuwe aanvragen op rechtmatigheid en volledigheid.

  • uitvoeren van (thematische) onderzoeken om misbruik en oneigenlijk gebruik van uitkeringen te voorkomen en te bestrijden.

  • verzamelen en analyseren van relevante gegevens en dossiers, en het zorgvuldig vastleggen van bevindingen.

  • optreden als toezichthouder en voeren van controle- en confrontatiegesprekken.

  • afleggen van, soms onaangekondigde, huisbezoeken.

  • opstellen van rapportages, besluiten en beschikkingen, en opleggen van bestuurlijke maatregelen waar nodig.

  • adviseren en ondersteunen van casemanagers Inkomen bij controlewerkzaamheden en gesprekken.

 

Jouw talenten

Verder neem je mee:

  • minimaal hbo werk- en denkniveau, met ten minste twee jaar relevante werkervaring.

  • actuele kennis van de Participatiewet en aanverwante regelingen.

  • integriteit, analytisch vermogen en sterke communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk.

  • vaardigheid in het omgaan met weerbarstige situaties en het voeren van confronterende gesprekken op een respectvolle manier.

  • besluitvaardigheid, leergierigheid en een actieve houding in het bijhouden van kennis van wet- en regelgeving.

  • vermogen om zelfstandig te werken én actief samenwerking te zoeken binnen het team.

 

Jouw mogelijkheden

  • een salaris tot maximaal € 5.033,- bruto per maand (schaal 9 volgens de cao gemeenten) op basis van een 36-urige werkweek, met een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% boven op je brutosalaris. Inschaling is afhankelijk van opleiding, kennis en ervaring.

  • mogelijkheid om ADV op te bouwen.

  • toegang tot diverse ontwikkelings- en opleidingsmogelijkheden.

  • een veelzijdige functie binnen een professioneel en collegiaal team waarin ruimte is voor jouw ideeën en ontwikkeling.

 

Sollicitatie

We ontvangen graag jouw sollicitatie op deze vacature van intakespecialist Sociale Zaken bij GR IJsselgemeenten. Solliciteren kan tot 28 november 2025. Vinden wij voor die datum al het juiste talent? Dan sluiten wij de vacature eerder.

 

Vragen stellen mag altijd! Wil je meer weten over de functie? Neem dan contact op met Fred Struik, unithoofd Inkomen, via E f.struik@ijsselgemeenten.nl of T 06 52 67 63 45.

 

Wil je meer weten over de sollicitatieprocedure? Neem daarvoor contact op met Chantal Gouwen, recruiter, via E werkenbij@capelleaandenijssel.nl of T 06 25 38 51 45.

 

Wil je meer informatie over het werken bij GR IJsselgemeenten? Kijk dan op www.ijsselgemeenten.nl.

 

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature stellen wij niet op prijs.

Op locatie, Hybride
  • GR IJsselgemeenten
€ 3.524 - € 5.033 per maand
GR IJsselgemeenten Sociale Zaken/Intake en Handhaving
Uren: 24-32

of