
Beleidsadviseur Participatiewet
- Op locatie, Hybride
- € 3.777 - € 5.554 per maand
- GR IJsselgemeenten Sociale Zaken/Inkomen
- 28-32
Functieomschrijving
Het werkveld
Inwoners van de gemeenten Capelle aan den IJssel, Krimpen aan den IJssel en Zuidplas kunnen terecht bij de afdeling Sociale Zaken als ze een uitkering willen aanvragen, werk zoeken of hulp bij het regelen van schulden nodig hebben. De afdeling Sociale Zaken bestaat uit vijf units: de unit Advies, Ondersteuning en Control (AOC), Werk(plein), Activering en Zorg (A&Z), Inkomen en Intake & Handhaving.
Het Team
Binnen de unit Advies, Ondersteuning en Control (AOC) zijn de beleids- en juridische functies en de functies binnen kwaliteit en (financiële) control samengebracht. AOC vervult “een verbindende, ondersteunende en adviserende” functie tussen de uitvoerende units. Het team bestaat totaal uit ruim 18 FTE. Binnen dit team komt er per 1 mei 2026 een functie als beleidsadviseur Participatiewet vacant.
Naast de afdeling Advies, Ondersteuning en Control (AOC) werk je nauw samen met de afdelingen Intake en Handhaving, Activering en Zorg, Inkomen en het Werkplein. De unit Intake en Handhaving is er voor de eerste beoordeling van uitkeringsaanvragen en het opsporen en terugvorderen van onterecht verstrekte uitkeringen.
De unit Inkomen beoordeelt en betaalt tijdig (bijzondere) bijstandsuitkeringen. Het Werk (plein) richt zich op bemiddeling en trajecten die de kans op werk vergroten. Voor wie niet, of niet volledig, in staat is om te werken wordt een breed scala aan mogelijkheden geboden, van activering en zorg tot een beschermde omgeving.
De unit Activering en Zorg ondersteunt en motiveert burgers die moeite hebben om zelfstandig deel te nemen in de samenleving. Door uitkeringsgerechtigden, die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben, zodanig te activeren dat ze op langere termijn zelfstandig in hun levensonderhoud kunnen voorzien. Inwoners met schulden kunnen bij Activering en Zorg terecht voor Schuldhulpverlening.
Wat ga je doen?
Binnen de unit Advies, Ondersteuning en Control (AOC) houd je je bezig met de Participatiewet, inkomensregelingen en ook de inburgering van de burgers. Uiteraard werk je hierin samen met diverse collega’s en heb je diverse sparringpartners op het gebied van administratie, beleid en financiën. Zo kan jij je richten op de inhoud, de regie en de verbinding. En kun je jouw rol optimaal vervullen en écht het verschil maken.
‘In deze functie ben je een solist maar zeker ook een teamspeler. Zo zijn de werkzaamheden rond Schuldhulpverlening en Collectieve Zorgverzekering vrij solistisch, maar inzake beleid rond de (bijzondere) bijstand ben je een teamspeler, die de teamdoelen steunt en constructief samenwerkt. De combinatie van beiden maakt het werk aantrekkelijk. Gezien bovenstaande kun je (deels) je werkzaamheden zelf plannen, wat de functie extra aantrekkelijk maakt aldus Edwin beleidsadviseur’.
Jouw talenten
minimaal hbo werk- en denkniveau.
3 jaar (gemeentelijke) relevante werkervaring als beleidsadviseur binnen het werkveld van een afdeling Sociale Zaken, op het vakgebied werk en inkomen.
kennis van actuele wet- en regelgeving en met name de Participatiewet.
een op samenwerking gerichte, enthousiaste collega die ook buiten de bestaande kaders kan werken.
ervaring met het schrijven van notities en beleidsvoorstellen.
ervaring met het werken in een (gemeentelijke) politiek- bestuurlijke context of de bereidheid je hierin te ontwikkelen.
Wij bieden
een salaris tot € 5.554,- (schaal 10 volgens de cao-gemeenten) op basis van een 36-urige werkweek, waarbij we rekening houden met de ervaring die je meebrengt.
een individueel keuzebudget (IKB) van 17,05% boven op je brutosalaris.
je komt te werken in een informeel, professioneel en kundig team.
uitgaand van een fulltime werkweek 144 wettelijke vakantie-uren én 57,6 uur bovenwettelijke vakantie-uren.
een collectieve kortingsafspraak bij Centraal Beheer voor verzekeringen ne bij het IZA/CZ/Menzis voor aanvullende zorgverzekeringen.
een contract voor 28-32 uur per week.
Daadkracht begint hier
Iedereen mag meedoen en daar hoor jij ook bij. Daarom helpen we je graag op weg. We ontvangen graag jouw sollicitatie op deze vacature van beleidsadviseur Participatiewet voor de GR IJsselgemeente voor 1 februari 2026. Vinden wij voor die tijd de juiste kandidaat? Dan sluiten wij de vacature eerder.
Wil je meer informatie over het werken bij IJsselgemeenten? Kijk dan op www.ijsselgemeenten.nl.
Voor inhoudelijke informatie over de functie kan je contact opnemen met Pim Kaufmann, unithoofd AOC, T 010 28 48 153.
Wil je meer weten over de sollicitatieprocedure? Neem daarvoor contact op met Chantal Gouwen, recruiter, via E werkenbij@ijsselgemeenten.nl of T 06 25 38 51 45.
Acquisitie naar aanleiding van deze vacature stellen wij niet op prijs.
- GR IJsselgemeenten
of
Helemaal klaar!
Je sollicitatie is succesvol ingediend!
